Statistik i Google Analytics – vad är intressant?

statistik

Detta med vad som egentligen är intressant att kolla på när man studerar statistiken för en webbsajt är inte enkelt och varierar efter syfte och sajt/företag. En del tittar främst på antal besök eller antal unika besökare. Detta är så klart intressant grundläggande fakta. Utan besök så finns det inget att analysera, men vad ska man sen kolla på när man väl har besökarna?

När jag själv gör analyser på data från Google Analytics så tycker jag om att kolla på om besökarna är nya eller återkommande. Att få nya besökare är självklart bra, men dessa kan lätt vara av en tillfällig karaktär och kanske bara gick in snabbt för att kolla på en sajt, men lämnade direkt. De återkommande besökarna är de besökare som faktiskt gillar eller har behov av sajten och dess innehåll.

Jag brukar även kolla på hur många sidor per besök som besökarna i genomsnitt gör. Om besökarna i genomsnitt besöker flera sidor så kan man se det som ett tecken på att de blir intresserade och vill läsa vidare. Risken finns dock att de har behov av sidan, men att den är rörig och informationen är utspridd så besökarna får leta efter den. Därför tycker jag att det är bra att kolla på hur folk förflyttar sig på sajten med hjälp av verktyget beteendeflöde. Då får man snabbt en bild av om besökarna rör sig på ett sätt som inte känns logiskt eller ”rätt”.

Tidigare har jag tittat en del på sökord som gjort att besökarna hamnat på sidan. Men sedan Google slutade skicka med denna data från Google-sökningar så har värdet av denna data minskat en hel del. I ett fall jag har hand om låg andelen ”(not provided)” på över 85% för en period, datan som är kvar säger då knappt något alls. Tidigare var detta intressant eftersom de flesta sajter får en stor del av sina besökare genom sökmotorer och då framför allt från Google. Men vad var det då besökarna var intresserade av, som gjorde att de valde att klicka på just din sajt? Detta kunde man tidigare få en bild av med detta verktyg som nu har förlorat en stor del (eller kanske till och med allt?) av sitt värde.

En annan sak jag brukar ha koll på är vilka källor besökarna kommer ifrån. Detta är ett bra komplement till ett omvärldsverktyg eftersom det kan ge en bild om var och vad folk pratar om din sajt (eller företag/produkt/tjänst).

Självklart finns det mycket mer man kan dyka ner i och att ge sig på allt i ett blogginlägg är omöjligt. Att kolla på enskilda grupper utifrån dessa olika parametrar kan också vara intressant. Men enligt mig så får man en god grundläggande bild av sina besökare med denna data. Vad tycker du? Vilken statistik tycker du är intressant att titta på? Har du något som du själv brukar fokusera på? Lämna gärna en kommentar!

4 reaktion på “Statistik i Google Analytics – vad är intressant?

    1. Gabriel Inläggsförfattare

      Ja, Analytics är en fantastik tjänst, så hur kan man annat än gilla det?
      Tack för det tipset! Det ska jag absolut testa.

      Svara
  1. Pingback: Reflektioner efter en vecka med #Blogg100 | Gabriel Modéus

  2. Pingback: Tack för att du läser, kommenterar och delar! | Gabriel Modéus

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>