stafettkonto i sociala medier

Stafettkonto i sociala medier – en bra idé!

Då och då stöter man på så kallade stafettkonton i sociala medier. Detta innebär alltså att det är en ny person, oftast varje vecka, som har hand om kontot och publicerar inlägg. Ett exempel på detta är @Sweden-kontot på Twitter, där en ny svensk medborgare får representera Sverige i en vecka. Ett annat exempel är Svenska kyrkans Instagram-konto som man låter en anställd eller ideell publicera på i en vecka.

För många företag och organisationer kan det vara svårt att hålla uppe en hög aktivitet i sina sociala medier. En anledning kan vara att det är svårt att hitta tiden och efter den första tiden (nyhetens behag) så svalnar lätt intresset. Om man istället byter person varje vecka så kan man lätt hålla intresset uppe, man har det bara en vecka och kan då förhoppningsvis prioritera att uppdatera det. Att dessutom byta person på kontot varje vecka skapar ett intresse bland följarna, det händer något nytt varje vecka.

Självklart finns det risker med att göra detta. Hur vet man att personen i fråga kommer att sköta kontot på ett bra sätt? Ett sätt kan vara att kolla på hur personen i fråga sköter sina privata konton, beter sig personen på ett sätt som inte passar organisationen så ska man sannolikt titta på att låta någon annan sköta kontot. Att ta in referenser på personen kan också vara ett bra sätt för att bestämma om personen är lämplig. Självklart måste den från organisationen som är ansvarig för kontot måste hela tiden ha koll på vad den som har kontot för veckan skriver. Det måste finnas en plan för när man avbryter en vecka och tar tillbaka kontot, även om detta inte är något man ska göra om det inte är absolut nödvändigt. Det går lite emot detta att låta en person sköta kontot i en vecka. Jag tror att om man från början har diskuterat igenom med personen vad som gäller så kommer risken för problem att minska rejält. Man bör dessutom tydligt kommunicerar ut att det är en ny person varje vecka, så att det tydliggörs att det är den personen som postar om/för organisationen och inte organisationen som publicerar som organisation (opersonligt).

9 reaktion på “Stafettkonto i sociala medier – en bra idé!

  1. Jacob

    Nyckelordet är tillit. Som i så mycket annat. Svenska kyrkans Instagramkonto bygger på tillit. Och det fungerar förvånansvärt bra. Grundtonen är att dela med sig och sprida bilderna. Att fler kan få ta del av dem och kunna använda dem i egna produktioner. Men allra största ”nyttan” är att visa på en så bred bild av Svenska kyrkan. Att vi är på de flesta ställena i samhället, att vi har god kontakt med människor, att människor söker upp oss och vi dem, att vi betyder mycket för väldigt många människor osv. osv. Det är en enorm fördel att kunna få visa på allt detta genom medlemmarnas egna kameralins. Bakom kontot finns en grupp som jobbar bra med att säkerställa att kommentarer hålls på en bra nivå. Att lösenord byts, att instagreraren känner sig trygg osv. osv.

    Svara
    1. Gabriel Inläggsförfattare

      Kul att få höra hur ni tänker kring kontot. Jag tror helt klart att Svenska kyrkan tjänar på att använda sitt konto på detta sättet.

      Svara
  2. Pingback: Instagram för Lunds kommun med rotation curation | Lina Rudin

  3. Linnea Merö

    Vi i Lunds kommun körde igång vårt stafettkonto på Instagram i november, med fokus på employer branding. Hittills har det funkat jättebra! Kanske för att vi just är tydliga från början med vad som gäller, precis som du rekommenderar. Sedan uppmuntrar vi till stor frihet inom ramen. Vi är nöjda med måluppfyllelsen, och de som har kontot tycker det är roligt: win-win :)

    Min kollega har beskrivit lite hur vi gjort i sin privata blogg: http://linarudin.wordpress.com/2014/03/12/instagram-for-lunds-kommun-med-rotation-curation/

    Svara
      1. Linnea Merö

        Hej Jacob, kommunen äger rättigheterna att använda bilderna i flera sammanhang, och det berättar vi från start. Därmed fyller vi samtidigt på vår bildbank, även om upplösningen inte är tiptop.

        Svara
  4. Pingback: Stafettkonto i sociala medier – en bra id...

  5. Pingback: Tack för att du läser, kommenterar och delar! | Gabriel Modéus

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>