Ska alla använda sig av sociala medier?

Ska alla företag och organisationer använda sociala medier?

En fråga som jag funderat mycket kring är om alla företag verkligen ska vara i sociala medier. De senaste åren har det varit som ett krav att alla företag ska vara aktiva i sociala medier, men hjälper det verkligen alla företag?

Jag tror att det finns en hel del saker att tänka igenom när man funderar på om man som företag (eller organisation) ska vara aktiv i sociala medier. Till exempel:

    • Vilka vänder sig företaget mot?
    • Finns de personerna i sociala medier?
    • Hur använder de personerna sociala medier?
    • Vad är meningen med att använda sociala medier för er som företag?
    • Är ni beredda på att det tar tid att bygga en sociala medier-kanal, att följarna/gillarna inte kommer över en natt?
    • Är ni beredda på att det tar tid att sköta en sociala medier-kanal när den väl är igång?
    • Är ni beredda på att användare i sociala medier förväntar sig snabba svar?

Detta är några frågor att ta upp, men det finns fler. Har du några tips på frågor som jag borde komplettera denna lista med?

Jag vill inte skrämma bort företag från att använda sociala medier. Jag tror att företag kan tjäna mycket på att komma nära sina köpare, vara tillgängliga och ha kontakt med via sociala medier. Men det är inte en gratis kanal som så många vill få det till, det kostar tid att bygga upp och underhålla en bra sociala medier-kanal. Sociala medier är något man måste avsätta tid för och inte bara kan sköta när man har tid, för hur ofta har man egentligen den där extra tiden?

Så vad anser jag, ska alla företag finnas i sociala medier? Mitt svar är nja. Jag har försökt att hitta exempel på företag som jag inte tror har något att tjäna på att vara i sociala medier. Jag har kommit på flera förslag, men varje gång så har jag insett att om det företaget skapar till exempel en bra Facebook-sida så kan de tjäna på att vara i sociala medier. I en del fall som jag först inte kände var självklara så kom jag allteftersom fram till att de kunde ha mycket att tjäna på att vara aktiva i sociala medier.

Men varför nja då? Anledningen till att jag säger nja är för att jag inte tror att företag som inte är beredda att gå in helhjärtat i det ska göra det. Att gå in helhjärtat i det betyder i de flesta fall inte att man ska ha en person på heltid som sitter med sociala medier, utan snarare att man har någon som har tid och ansvar för kanalen/kanalerna. Hur mycket tid det tar i anspråk är individuellt för företaget.

Vad tycker du? Ska alla företag vara aktiva i sociala medier? Har du något bra exempel på typer av företag som inte har något att tjäna på att vara i sociala medier?

4 reaktion på “Ska alla företag och organisationer använda sociala medier?

  1. Camilla

    Det finns mängder av företag som inte har någon nytta av sociala medier. Ett traditionellt kunskapsintensivt företag t ex, ett laboratorium som tillhandahåller väldigt nischade tjänster till andra företag/akademiska institutioner, lär inte ha så stor nytta av sociala medier.

    Företag vars kunder är privatpersoner tjänar möjligen på det. Men jag vet inte om bilmecken i kvarteret eller ICA-handlaren har så stor nytta av twitter heller …

    Svara
    1. Gabriel Inläggsförfattare

      Inte till vardags kanske, men ta till exempel ett laboratorium, om något går fel så att de måste krishantera så kan en bra sociala medier-kanal vara värdefull eftersom det är en kanal de äger. Att via till exempel en förtagsblogg dela med sig av kunskap och framsteg (på ett bra sätt) kan hjälpa företaget att lyfta fram sin kompetens, genom att våga dela med sig av den offentligt. På så sätt kan man skaffa sig nya kunder.

      Jag tror inte att till exempel en bilreparatör ska satsa på Twitter (generellt sett i alla fall). De kanske ska vara aktiva i att kommentera på bedömningssajter (tex Reco) och uppmana sina kunder att lämna ett omdöme. Att arbeta fram en bra Facebook-sida kan också ha ett värde. Om du söker på nätet efter en bilreparatör och du sen ser en annons på Facebook om att din kompis gillar en bilfirma, så ökar nog sannolikheten att du kontaktar den firman eller frågar din kompis om hur den är.

      Men generellt så gäller det att företagen måste utgå från sina behov. Något företag kanske passar bättre på Instagram eller Twitter än de gör på Facebook. Då kanske de ska satsa på dessa medier istället. Alla behöver inte och ska inte vara överallt.

      Svara
  2. Pingback: Tack för att du läser, kommenterar och delar! | Gabriel Modéus

  3. Pingback: Halvvägs genom #Blogg100 | Gabriel Modéus

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>