Sätta mål för Facebook

Sätta mål för Facebook-likes

Att sätta mål för hur många likes man ska få på en Facebook-sida, är det verkligen rätt väg att gå? Är det inte viktigare att fokusera på att skapa bra content till sidan?

För en tid sedan hade jag en diskussion med en person kring målsättning av Facebook-likes, vilket började med att personen frågade mig vad jag hade för mål. Mitt spontana svar, vilket också är det som ligger närmast sanningen, var att jag inte har satt något direkt mål. Det har jag nästan aldrig gjort för någon av de sidor som jag drivit och trotts det har det rullat in tusentals likes på ett par av dem.

Varför inte sätta ett mål?

Min åsikt är att det är bättre att lägga fokus på att skapa content som de som gillar sidan uppskattar. Har man satt fokus på att göra dem man redan har nöjda så kommer de att gilla, kommentera och dela inläggen. Det i sin tur gör att man kommer att få nya gillare. Jag tycker det är en bättre metod än att jaga nya gillare med risken att man inte kan lägga tillräckligt mycket fokus på att behålla sina nuvarande. För som man brukar säga, det är alltid billigare att behålla en befintlig kund än att jaga nya. Dessutom får man inte glömma att i sociala medier så är den bästa vägen till att få nya gillare att andra delar/gillar/kommenterar det man postar. Då är det dem som rekommenderar sidan till sina nätverk.

Har jag verkligen inga mål?

Självklart har man alltid outsagda mål om att låta en sida växa och jag vill alltid att de ska växa sig större. Men jag brukar inte sätta några direkta tidsmål utan mest ha det som något att se fram emot. Till exempel som när man passerar ett nytt tusental eller passerar en sida som tillhör någon annan inom samma område. Det blir då mer av en kul grej och något att fira (eller åtminstone vara glad över).

Vid ett fåtal tillfällen har jag däremot haft som mål att nå över en ny speciell punkt, till exempel innan helgen. Men det har mest varit för att det är kul att utmana sig själv och se om det går. Och mitt fokus har fortsatt alltid varit att leverera content.

Är mål värdelösa?

Absolut inte! Att ha mål är viktigt och bra. Det är dessutom mätbart och därför lätt att presentera för andra. Men vad säger ett mål om hur många som ska gilla en sida egentligen? Är det inte alltid bättre att fokusera på hur många som interagerar med det man postar?

Behöver detta gå emot varandra?

Självklart måste inte målsättning och fokus på att leverera bra innehåll gå emot varandra. Det går att ha bra innehåll och samtidigt ha mål. Men jag tycker att det finns en risk att fokus hamnar på ”hur skaffar vi fler gillare” med ett direkt mål, istället för ”hur ser vi till så att dem som gillar oss är nöjda/fortsätter gilla oss/uppskattar och sprider innehållet?”.

Vad tycker du? Ska man ha mål på hur många som ska gilla en Facebook-sida? Vad anser du om risken att tappa fokus på att leverera bra content?

2 reaktion på “Sätta mål för Facebook-likes

  1. Feffe Kaufmann (@Feffekaufmann)

    Att skapa bra innehåll till sin Facebooksida är viktigt, därför väljer jag ofta att mäta engagemang eftersom det slutgiltligen också gör att innhållet på sidan blir uppmärksammat med gillamarkeringar, delningar och kommentarer. Detta gör ju också att PTAT på sidan hålls upp. Däremot i skuggan av engagemang blir också gilla-tillväxten ett bra mätvärde gentemot kund, precis som PTAT.

    Dock är alla kunder unika och därefter blir också målsättningarna olika.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>