social media integrate it and perform better

Integrera sociala medier och prestera bättre?

Om företag integrerar sociala medier inom sin organisation, lyckas de då bättre med sociala medier? Detta var den övergripande frågan när jag och en vän skrev vårt examensarbete – ”Social media – Integrate it and perform better”.

För examensarbetet så gjorde vi åtta hypoteser kring denna fråga. Sju av dem inriktade sig på olika specifika mål som företag har med sociala medier (ökad varumärkeskännedom, varumärkesengagemang, Word-of-Mouth, försäljning, ge support, information samt produkt- och tjänsteutveckling) och en var mer generell. Den mer generella hypotesen formulerades så här:

There is a relationship between integration of social media and subjective social media performance.

Från vår undersökning kunde vi sedan se att företag som integrerade sociala medier (ett exempel på hur man kan göra det är med stafettkonton) i sin organisation är mer villiga att svara att de tycker att de lyckas i sitt arbete med sociala medier. Samtidigt kunde vi se att det inte var så vanligt att företag kände sig nöjda med hur de presterade i sociala medier. Oftast var de varken nöjda eller missnöjda med sin prestation och de flesta företag lät inte alla vara involverade i deras sociala medier.

Lite intressant är att:

  • När de kom till hur aktiva företag är i sociala medier så var 31% dagligen aktiva på Facebook, 20,1% på Twitter, 10,9% på LinkedIn och 9,4% i andras bloggar.
  • Efter det självklara(?) att marknads- och kommunikationsavdelningen var mest involverade i sociala medier kom försäljningsavdelningen. Därefter var det vanligast att produktionsavdelningen var mest aktiv.
  • I 21,1% av fallen så fick all personal kommunicera i sociala medier som representanter för företaget. I 35,8% av fallen fick inte all personal göra det.
  • 51,3% av företagen svarade att alla avdelningar inte kommunicerade i sociala medier som representanter för företaget. Endast 3,1% svarade att de gör.
  • Det mål som var viktigast för företag när det gäller att vara i sociala medier var varumärkeskännedom.
  • Det mål som var minst viktigt för företag när det gäller att vara i sociala medier var att ge support.
  • Det mål som företag var mest nöjda med hur de uppnådde var att ge support, tätt följt av varumärkeskännedom.

Uppsatsen är fritt tillgänglig för alla er som är intresserade (licensierad under Creative Commons BY-ND 3.0) och du kan ladda ner den här.

Vad som är lite kul kring den är att Lena Leigert (Kreafon) i den senaste upplagan av ”Marknadsföring och kommunikation i sociala medier” använde denna uppsats som en av sina källor. Det är alltid kul när saker man gör kommer till användning, framför allt när det gäller saker man har lagt ner mycket tid på, som ett examensarbete är. Så vill du använda den så gör det gärna. Om du gör det så är jag tacksam om du hör av dig och berättar det, inte för att du måste, utan för att jag tycker att det är roligt att veta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>